tirsdag 14. juni 2011

Idyller vest i havet.

Sundskogen
Nesten så langt mot vest som du kan komme, ligger Sotra og Øygarden. Onde tunger kaller Sotra øyen der det alltid blåser, men det er ikke tilfelle. Denne dagens bilder er tatt for en stund siden, men forteller litt om forholdene her ute i vest.
Sundskogen
Det er mange år siden vi flyttet ut hit, lengst mot vest. Vi har bosatt oss på Sund, lengst sør på Sotra, og jeg vil i løpet av denne sommeren vise deg noen idyller i kommunen vi bor i. Det første bildet er hentet fra Sundskogen. Veien til Klokkarvik, der vi bor, går gjennom denne skogen. Her er det rike muligheter til å både fiske i fjellvann som etter sigende skal inneholde fisk, og dessuten også til å gå i skogen.

Det er parkeringsmuligheter midt oppe i skogen, og i løpet av minutter kan du være inne i skogen. Dessverre er ikke skogsbilveiene særlig godt utviklet, men et stykke innover kan du i alle fall følge dem. Naturen er bare helt fantastisk her oppe i skogen, og vi koser oss når vi går der.

Speilbilde fra Tofterøy
Tofterøy
På vestsiden av Sund ligger øyen Tofterøy. Du kan kjøre over broen, og øyen byr på både naturopp-levelser og overnattingsmuligheter. Her ute har menneskene bosatt seg midt i naturen, og blidet til høyre skulle en gang for alle motbevise påstanden om at det alltid blåser på Sotra. Huset og garasjen speiler seg i vannet, og et vann som forresten like godt egner seg til bading som til fisking.
Båter på Trellevik


Om det er fisk i alle ferskvannene som finnes i Sund, vet jeg ikke, men det er i alle tilfeller fisk i sjøen. Sjølivet er noe av det som trekker turistene til Sotra, og det er også tilfellet med Sund. Også for mange av oss som bor her ute. Det er ikke få som har båt, og jeg tok bildet av disse båtene på Trellevik. I bakgrunnen der kan du se Glesvær, der det er spisested lengst nede på kaien. Om du kommer tilbake til denne bloggen, vil du ganske sikkert finne bilder fra både Telavåg, Glesnes og spisestedet på kaien.

Litt lengre ute finner du noe som ikke er noe annet enn en Sørlandsidyll på Vestlandet, Hummelsund. Det var sjøfarten som var hovednæringen her ute, og havets sølv var selve grunnlaget for den velstand som lokalsamfunnene her ute opplevde.
Hummelsund
Hummelsund ligger der som en liten landsby, med losstasjonen som beskyttelse mot havets krefter. De bygget slik før, skjult bak en ås,så ikke havstormene skulle nå husene. Det er ikke så mange år siden orkanen Inga kastet et haust på havet, men Hummelsund lå der like trygt.

Jeg vil gjerne anbefale deg å ta turen ut hit til øyriket vest for Bergen. Det er ikke få idyller her ute, og følger du med på bloggen min eller på Flickr steamen min, kan du bli med meg når jeg besøker disse vakre stedene i mitt nabolag. Et kart over området finner du ved å følge denne linken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar